четвер, 23 березня 2023 р.

Майстер-клас Використання Web 2 на уроках української мови та літератури


Найкраще видовище на світі —

                                                  вигляд дитини, що впевнено йде

 по життєвій дорозі після того,

 як ви показали йому шлях.

Кожного ранку  я  йду в школу. Вона не тільки місце моєї роботи, вона – рідний  дім, у котрому  так само  є  свята, певні  турботи й  різноманітні проблеми.

Я – учитель, і цією професією сильно пишаюся. Особливість цієї професії полягає не тільки в тому, що  ми щоденно приносимо  знання учням. Ми – педагоги , і тому зобов'язані відчувати, що наша педагогічна діяльність, знання, уміння, відповідальність потрібні учням, що будь-хто  з нас необхідний  саме  тим, кому завтра йти  в самостійне життя. Тому саме із розуміння цього й починається реалізація кожним з нас свого педагогічного обов’язку. Першорядне завдання вчителя – це розвиток і 2нтересу до навчання. Інтерес – це зернятко, з якого педагог вирощує мотивацію до навчання. Інтерес до уроку починається  з учителя. «Чи цікавий він?». Це перше, що можна побачити та відчути  в учнівських очах.


Але зараз для розвитку інтересу учнів  до навчання на уроці не досить лише особистісних рис учителя. Потрібно створити і сучасні технічні умови навчання. Тому я і хочу перевести увагу на вживання новітніх інформаційних технологій на уроках української мови та літератури.

   Я знаю: учителями не стають, ними народжуються. Хоча, звичайно, учитель – це не тільки  Божий дар, а й дуже відповідальна та наполеглива праця і серце, віддане дітям. Я серцем відчула, що моє покликання – учити дітей по-праведному жити, любити свою землю, плекати в душі добро й людяність.

   Щоденне спілкування з дітьми дає мені силу, радість життя, надію на те, що і я буду чимось корисна для них.Часто почуваюся щасливою. Коли в дитини загоряються цікавістю оченята, коли я бачу, що в дитячій голівці народжується ідея, коли дитя із радістю поспішає вранці до школи, – я щаслива.

   У  народі кажуть, що письменник живе в своїх книжках, скульптор – у створених ним скульптурах, а вчитель у думках і справах своїх учнів. Ми намагаємось, щоб нашу учні із почуттям вдячності згадували нашу школу, тому що від нашої самовідданої праці, невичерпної енергії, громадської активності залежить майбутнє нашого народу.

Раніше інформацію з будь-якої теми учень  міг  отримати за різними каналами: підручник, довідкова література, лекція вчителя, конспект уроку.

Але, сьогодні, з огляду на сучасні вимоги , учитель повинен використовувати  в навчальному  процесі нові методи подачі інформації. Виникає запитання, навіщо це потрібно. Мозок дитини, налаштований на отримання знань у формі розважальних програм по телебаченню, набагато легше сприйме запропоновану на уроці інформацію за допомогою медіа засобів.

 Комп’ютери швидко ввійшли в різноманітні сфери нашої щоденної роботи, а тому велике введення комп’ютерної техніки в процесі навчання української мови та літератури  є важливим завданням.

Уже давно доведено, що кожен учень по-різному засвоює нові знання. Раніше педагогам важко було знайти індивідуальний підхід до кожного учня. Тепер же, із використанням комп'ютерних мереж учні  навчального закладу отримали можливість подавати нову інформацію таким чином, щоб  задовольнити індивідуальні запити кожного учня.

Допомогти вчителю у вирішенні цього складного завдання може поєднання традиційних методів навчання та сучасних інформаційних технологій, у тому числі і комп'ютерних. Адже використання комп'ютера на уроці дозволяє зробити процес навчання стрімким, досить  диференційованим та індивідуальним.

 Практика побудови  навчально  – виховного процесу в нашій школі свідчить, що чим ширше застосовуються комп’ютери в  процесі вивчення різних предметів ( у тому числі й української мови та літератури) та чим раніше учні починають пробувати працювати з комп’ютером, тим ефективніші результати навчання.

Інтегрування звичайного уроку з комп'ютером дозволяє вчителю перекласти частину своєї роботи на ПК, роблячи при цьому процес навчання більш цікавим, різноманітним, інтенсивним. Зокрема, стає більш швидким процес запису визначень, теорем та інших важливих частин матеріалу, тому що вчителю не доводиться повторювати текст кілька разів (він вивів його на екран), учневі не доводиться чекати, поки вчитель повторить саме потрібний йому фрагмент.

Ітак, перейдемо до деяких технологій роботи на уроках української мови та літератури.

Використання  QR-кодів. Що ж можна   кодувати?

Можна кодувати приховану підказку для тих учнів, яким складно виконати вправу, тести. Це можуть бути визначення, правила та алгоритми, зразки виконаних завдань, відповіді на загадки та багато чого іншого.

Посилання на вікторини, інтерактивні вправи, епіграфи  та анкети. Існує ряд Інтернет-ресурсів, які автоматично генерують QR-коди .

 Підказки для квесту, розмістивши їх в потрібних місцях навчального закладу.

Оголошення та інструкції на стендах, дошках оголошень (якщо їх надто багато).

Контактну інформацію на візитній картці вчителя, адміністрації навчального закладу, на бейджах учасників конференцій (семінарів); ідентифікація учнів у віртуальному кабінеті бібліотеки або дистанційного курсу.

У роботі можна  користуватися  одним  із методів розвитку творчих здібностей на уроках української мови та літератури - колаж. Це технічний прийом, який ґрунтується на введенні у твір способом монтажу різних за фактурою та кольором предметів (шматків газет,картинок , афіш, шпалер, фотографій, етикеток, дерева, мармуру, скла, кусків тканини і т.д.) для посилення естетичного ефекту будь-якого твору. Робота над створенням колажу дозволяє одночасно вирішувати розвиваючу, навчальну та виховну задачі. Тут же можна створювати  і  кроссенси.

Меми - сучасний тренд в освіті. Якщо вони так широко використовуються в соцмережах, то чому ж нам, вчителям, не зробити їх вдалим інструментом для побудови неординарного уроку. Мем, або інтернет-мем, – це будь-яка дотепна коротка інформація (фраза, цитата,зображення, звукоряд, відео) іронічного характеру, яка відтворює певне ставлення до якихось подій чи обставин, та поширюється в інтернеті.

Створення хмари слів. Що таке хмара слів?

Хмара слів (хмара тегів, або зважений список) – це візуальне відтворення списку слів, категорій,персонажів,цитат, рис характеру,міток чи ярликів на єдиному спільному зображенні. За допомогою хмар слів можна візуалізувати термінологію з певної теми в більш наочний спосіб. Це все сприяє швидкому запам'ятовуванню інформації.

Залучення цього методу доречне на уроках з будь-якої навчальної дисципліни (у тому числі  й української мови та літератури)

Печворк – що це? Килимок свого роду з матеріалів про письменника чи твору цього автора. Учням учитель може  запропонувати  на  уроці роботу в групах, вони обирають картинки до того чи іншого твору, уривки з тексту, а також інші матеріали до твору.

     Ребус - загадка, у якій слово або фраза зображені у вигляді малюнків, поєднаних з літерами, цифрами, нотами та іншими знаками. Ребус - одна з найпопулярніших та поширених ігор. Ним можна зашифрувати прислів'я, приказки, уривки з віршів, слова та окремі фрази, вираз з тексту чи персонаж. Слово "ребус" походить від латинського res (річ). 

      На  запропонованому  сайті зібрані тисячі цікавих ребусів для дітей та дорослих. А за допомогою чарівного генератора одним натисканням кнопки можна  перетворити  в  ребус  будь-яке  слово чи  фразу.

    Canva. Відмінна платформа  для проектно-орієнтованого навчання. Працювати з учнями  на цій платформі  дуже цікаво. Вони поринають  у  цікавий і різноманітний світ навчання, розглядаючи ті проблеми, з якими вони зіткнуться в реальному світі. Наші інтуїтивно зрозумілі інструменти спрощують візуальне сприйняття, тому учні зможуть витрачати більше часу на взаємодію, що підвищить ефективність навчання.

   Під час організації освітнього процесу  за технологією дистанційного навчання виникає потреба в проведенні тестування як перевірки засвоєння учнями мовно-літературного матеріалу. Найпростішим і найзручнішим, на нашу думку, є сервіс Google Forms. Він дає можливість учителю швидко здійснити перевірку знань кожного учня, побачити результати та зберігати  їх. Після  відновлення навчального  процесу оцінки можна буде виставити  в  класний журнал.

   Майстер-тест -це безкоштовний інтернет сервіс, який намагається задовольнити потреби кожного, хто хоче використовувати інтернет для перевірки знань за допомогою тестів та підготовки учнів до проходження тестів.

Основна мета ресурсу:

1.Дати можливість легко створювати онлайн тести, використовуючи сучасні технології.

2.Тестувати учнів у  режимі онлайн.

3.Створювати тренувальні тести, які можна проходити без підключення до мережі інтернет.

  Сервіс «На урок». Безкоштовний україномовний сервіс для створення власних тестів та використання публічної бібліотеки завдань. Може використовуватись на занятті або як домашнє завдання.

    Цікавий сайт для створення інтерактивних вправ  learningapps.org. Класифікація, поєднання пар, кросворди, вікторини, ігри та інші готові інтерактивні вправи. Сервіс надає можливість створювати власні вправи і використовувати загальнодоступні за предметами.

      Wordwall  -багатофункціональний інструмент для створення як інтерактивних, так і друкованих матеріалів. Сервіс має російськомовну версію. Інтерактивні вправи відтворюються на будь-якому пристрої, що має доступ до інтернету: на комп'ютері, планшеті, телефоні або інтерактивній дошці.

      Сервіс пропонує багато шаблонів, за допомогою яких  можна створити дидактичні ігри. Навіть у безкоштовній версії ви отримуєте доступ до великого арсеналу ігор. Алгоритм роботи приблизно такий же, як  і в  LearningApps.  

      Ми можемо  використовувати наявні версії гри або почати її створення з нуля. Є  текстовий редактор, за допомогою якого використовуємо різні варіанти введення шрифту (жирний, підрядковий, надрядковий), вставляємо картинки. Створивши ігрову вправу, надаємо посилання учням, вбудовуємо на свій сайт, ділимося з колегами в соцмережах. Завдання легко персоніфікувати. Тобто призначити завдання, де учень вказує своє прізвище. Завдяки цьому, відстежується результат роботи кожного учня.

    Ігрові вправи використовуємо як тренажер при повторенні, як навчальні завдання на інтерактивній дошці  чи домашні завдання. 

    Popplet - простий у використанні і потужний по функціоналу сервіс, що дозволяє створювати ментальні карти. 
Він дозволяє:
👍додавати хмари з текстом, картинками;
👍додавати відео з YouTube і Vimeo;
👍міняти кольори кожної  хмари і фону карти в цілому;
👍спільно редагувати карту;
👍зберігати карту у вигляді зображення або pdf файлу;
👍публікувати ментальну карту;
👍демонструвати карту в режимі презентації;
👍здійснювати запис під час демонстрації екрану готової ментальної карти;
👍роздрукувати карту;
Як використовувати в  навчальній роботі?
За допомогою Popplet учні можуть:
*систематизувати ідеї;
творити графічний конспект;
*упорядкувати вивчену інформацію;
*створити стрічку часу;
*розповідати історії;
*презентувати свою роботу.

       Mindmeister -онлайн-редактор ментальних карт, що дозволяє структурувати інформацію і формувати ідеї в індивідуальному або командному режимі. Сервіс дозволяє проводити презентації, а також об'єднувати схеми і діаграми з робочими завданнями в додатку MeisterTask. Програма доступна у вигляді веб-сервісу. Безкоштовний тариф включає 3 карти і можливість працювати в команді, платні - необмежену кількість mindmaps і розширений  функціонал.

     Symbaloo - сервіс-сховище посилань у мережі у вигляді міксів. Symbaloo – сервіс зберігання закладок, призначення якого забезпечити користувачів зручною панеллю закладок, таким робочим столом прямо в Інтернеті, на якому можна розмістити абсолютно будь-які посилання та оформити їх своїми картинками або встановленими іконками на кольоровому тлі.Свою сторінку з закладками можна зробити публічною, якщо є бажання поділитися з ким-небудь своєю добіркою посилань. Кількість сторінок із закладками в записі не обмежено. Будь-який користувач може цілком додати собі публічну сторінку закладок іншого користувача або настворювати своїх.

  Thinglink. Створити інтерактивний плакат на сервісі ThingLink дуже просто. ThingLink - сервіс для створення інтерактивного зображення, який перетворює звичайні картинки в інтерактивні об'єкти. Інтерактивність зображення досягається за рахунок додавання в нього міток з текстовими підказками, посиланнями на відео, музику або зображення. Такий інтерактивний плакат легко вбудувати на свій сайт або блог (мається код для вставки), а також у  будь-який момент його можна відредагувати.

      Sway – нова програма Microsoft Office, за допомогою якої можна легко створювати особисті історії, презентації,огляди лытератури тощо та ділитися ними.

Можна почати  із додавання власного тексту та зображень, пошук і імпорт відповідного змісту з інших джерел, а потім переглядаємо  Sway і  робимо все інше.        Використовуючи Sway, ми більше не вибираємо  попередньо створений шаблон, щоб зробити презентації схожими на всіх інших, а створимо свою,щоб   продемонструвати інформацію в сучасних, інтерактивних способах.

    У Sway ми не витрачатимемо багато часу на форматування. Усю роботу бере на себе вбудований конструктор, завдяки якому наш витвір виглядатиме якнайкраще.     Якщо початкове оформлення не зовсім відповідає вашому смаку або настрою, можна легко застосувати інше або повністю переробити його за власною уявою.

Ділитися готовими презентаціями Sway дуже просто. Родичі, друзі, однокласники та колеги зможуть переглянути ваші витвори в Інтернеті без реєстрації, входу або завантаження будь-яких матеріалів. Якщо ви забажаєте посилити контроль над вмістом, до якого надаєте доступ, то зможете будь-коли змінити налаштування конфіденційності  для  будь-якої  презентації  Sway.

 Google Презентації - відмінний спосіб представити аудиторії нові ідеї. У нашому розпорядженні безліч тем, шрифтів, вбудованих відео, способів анімації та інших засобів. І все це безкоштовно! І презентація має дуже цікавий  і  неординарн ий вигляд.

     Padlet – це універсальна онлайн-дошка (онлайн-стіна) з інтуїтивним інтерфейсом, яку нескладно опанувати та легко застосовувати в навчальному процесі. Вона може бути використана для  проектної  роботи, взаємодії в групах,  індивідуальних завдань чи як інструмент збору інформації від всіх учасників процесу в одному місці.

    Електронна віртуальна дошка Linoit - для нових можливостей в навчанні Ліно (англ. Lino it) - це безкоштовний сервіс, який працює в режимі web. Linoit - віртуальна он-лайн дошка спільного використання. Сучасні веб-сервіси надають величезні можливості для спільної роботи вчителя і учнів.

     Linoit - віртуальна дошка для навчальних матеріалів та фідбеку ( відгук, критичний коментар до чогось). Сервіс Linoit представляє собою інтернет - майданчик для організації спільної роботи з генерування ідей, здійснення обміну інформацією (зображення, документи, відео). Даний сервіс буде доцільним при проведенні проєктів та організації співробітництва. А також доцільно використовувати  і  для  організації  дистанційного  навчання.

Уроки з використанням таких технологій роботи  дає можливість комбінувати в одному уроці неймовірну кількість цікавих завдань, залучаючи все більшу й більшу кількість учнів. Насамперед, нам самим має бути цікаво те, що ми робимо, як ведемо урок. Коли ти задоволений, щасливий від створеного уроку, то й твоя енергія обов’язково передається нашим учням. І ми, напевно, зможемо заразити своїм бажанням пізнати щось нове, разом створити якесь диво.

Кожен раз, коли створюю черговий проект або урок, я відчуваю неймовірне задоволення від роботи, а ще більше від результату. Бажаю кожному спробувати хоча б раз використати цікаві мультимедійні  технології, а далі ми вже не зможемо інакше.

Вважаю, що основним показником того, що я на правильному шляху – це очі учнів, які із захопленням і неймовірним бажанням працюють на таких уроках, а також беруть активну участь у їх розробці, підборі матеріалу. 

Рецепт вчительського щастя:

Візьміть чашу терпіння,

Налийте туди повне серце любові,

Вкиньте дві пригорщі щедрості,

Хлюпніть туди ж гумору,

Посипте добром,

Додайте якомога більше віри,

І все це добре перемішайте.

Потім намажте на шматок відпущеного вам життя

І пропонуйте всім, кого зустрінете на своєму шляху.

 

 

 

  

1 коментар:

Sway Іван Котляревський Тести

Відео Тарас Шевченко - художник

Видео Донбасс-мой родной край

Відео Ліна Костенко

Відео Вивчення іменника на уроці

Відео "Наталка Полтавка"

Іван Франко Презентація

Sway Презентація Ліна Костенко

Sway Володимир Сосюра

Web 2.0 Sway Презентація Казка-феєрія

Web 2.0 Sway Презентация Азбука вежливости

Sway Презентація Михайло Коцюбинський

Інтерактивна вправа Письменники і їхні твори

Інтерактивна вправа Відміни іменників

Web 2.0 Інтерактивна вправа Українська мова

WEB 2.0 learningapps.org Інтерактивна вправа Українська мова

Інтерактивна вправа Пантелеймон Куліш "Орися" 7 клас Гра "Так.Ні."

Web 2.0 Інтерактивна вправа Українська мова

Інтерактивна вправа Автор і його твори

Інтерактивна вправа Види дієслів

Інтерактивна вправа Наголос у словах

Wakelet Візуальні закладки Григорій Сковорода

Wakelet Закладки Іван Франко

Wakelet Візуальні закладки Ліна Костенко

Studystack.com Цілі Тарас Шевченко

Web 2.0 Сайт Studystack Українська література Відповідність письменника і його псевдоніма

Web 2.0 Сайт Wordwall Українська мова Відмііни іменників

StudyStack Флеш-карти Ліна Костенко

Studystack Українська література Кросворд 6 клас

StudyStack Флеш-карти Українська мова Звуки і букви

Web 2.0 Сайт Studystack Українська література Флеш-карта Письменники і їхні твори

Web 2.0 Сайт Studystack Українська література Відповідність письменника і його творів