Літературні диктанти 6 кл.



Літературні диктанти
Українська мова та література: Навчальний посібник. 6 клас / Укл. Ткачук Т.В., Корольова Л.В., … / За заг.ред. Л.П.Полякової, О.І.Чернишова. –      Донецьк : Витоки, 2017.

Оксана  Іваненко«Друкар  книжок  небачених» Хронологічний  диктант
1.1906р.-
2.1947р.-
1997р.-
Відповіді:
1.Рік народження письменниці
2. Дата написання повісті «Друкар книжок небачених»
3.Рік смерті  письменниці
Асоціативний диктант
Г.Х.Андерсен,  головний  редактор, журнал « Барвінок», видатні діячі. Літературний диктант
1.Яку  оцінку дала  автор  книгам?
2. Скільки часу переписувалися книги?                                 
3. Коли звільнили Максима Грека із в’язниці?
4.Що цікавого розповів Максим Грек Івану?
5.Де  жив Максим Грек багато років?
6.Яку цікаву притчу  розповів Максим Грек?
7. Яку працю найбільше любив  Іван?
8. Над якою мрією задумувався Іван Грозний?
9.Чому царю Івану необхідно було друкувати книжки?
10.  Чому боялися іноземних переписувачів?
11. З якої причини   цар  наказав покликати до нього  Івана Федорова?
12. Чому нащадки ніколи не забудуть Івана  Федорова?
13.Яка причина зростання невдоволення  бояр та вищих церковників? 14.Через що каявся цар Іван Грозний?
15.Чому Івана Федорова покинув помічник і друг Петро Мстиславець ?
Відповіді: 1. Книги – це ріки, що напувають всесвіт. 2. Місяці й роки переписувалася кожна книга 3. Сімдесятип’ятилітнім немічним старцем. 4. Про юність. 5. Італія. 6. Про таланти. 7. Працю коло книг. 8.Друкувати книжки. 9. Ще більше зміцнити свою владу, об’єднати народ навколо Москви. 10. Повернуть на свою віру. 11. Цікавиться й займається друкуванням книжок. 12. Робив  велику справу. 13.Робота  друкарні.  14. Через страти і катування. 15. Його переманили до себе багаті віденські купці.
                                                       Бліц-диктант                            
1. Що  нагадувала  стеля  в  монастирі?
2. У чому звинуватили Максима Грека?
3. У якому місті відбувались події у творі?
4.За що цар пообіцяв  немалі кошти?
5.Скільки років  просидів  за rратами  Максим Грек?               
6.Хто допускав помилки  при переписуванні  книжок?
7. Що хоче цар збудувати в Москві?
8. Яку першу книгу надрукував та показав царю  Іван Федоров?
9.Про що була післямова в першій книзі?
10. Що говорили бояри про «Печатний дім»?
11.Як бояри та попи називали переписувачів книг?
12.Чому Іван Федоров сильно плакав після відвідин пана Ходкевича?
13.Куди переїхав Іван Федоров із синами?
14. Як прозивали  сина Івана Федорова?
15.Що виносив лихвар  із сусідніх кімнат Івана Федорова?
16. Де поховали Івана Федорова?
Ключі:1.Небо. 2. У єресі. 3. Москва. 4.  За друкування книжок. 5. Десять років. 6. Переписувачі. 7. «Печатний дім». 8. « Апостол». 9. Про царя і про те, що він  продовжує справу імператорів. 10. Що він від диявола. 11.Єретиками.  12.Не потрібна йому друкарня. 13.У місто Львів. 14. Іван Друкаревич. 15. Майно першодрукаря. 16. У Львові.
Диктант « Упіймай помилку» 1. Книги – це ріки, що годують  всесвіт.
2.Коли будували монастир, мабуть, хотіли, щоб  підлога нагадувала своїм склепінням небо.
3. Місяці й роки  друкувалася  кожна книга, ретельно оздоблювалася художнім орнаментом, заставками, кінцівками. Її оправляли в розкішну оправу, часто з коштовними каменями.
4 Дверцята келії відчинилися. Трохи схиливши голову, щоб гостроверха з хутром шапка не зачепила стелі, бо він також був високий, вийшов цар  Петро I.
5. Найкращі спогади були, звичайно, про дитинство. Дитинство! Дитинство у чудесній розкішній Італії, куди він поїхав вчитися.
6. -Пам’ятай, Іване, – промовив той, – стару притчу про багатство.
7. Царя Івана IV прозвали Грозним. Він вів нещадну боротьбу з  друкарями.
8. Не тільки про завоювання дбав цар, а й про багатство.
9. Усіх дивувала безграмотність  Івана IV.
10. Цар  Іван  розумів – і на Русі   не  потрібно друкувати книги.
Ключі: 1.Напувають. 2. Стеля. 3. Переписувалася. 4. Іван Васильович.5. Юність. 6.  Про  таланти. 7. З боярами. 8. Про книжки. 9. Освіченість. 10. Потрібно.
 
Спиридон   ЧеркасенкоХронологічний  диктант
1.1876р.-   
1912р.-  
1940р.-
Відповіді:
1. Рік  народження поета-земляка
2. Вийшла  збірка «Маленький  горбань»
3. Рік  смерті   письменника
 
Теоретичний диктант
1.Літературний  портрет-
2.Оповідання-
Відповіді:
1. Це художній опис зовнішності героя, один із засобів створення образу.
2.Це невеликий за розміром розповідний художній твір про одну чи декілька подій з життя людини (іноді – кількох людей).
  «Маленький   горбань»
Логічний    диктант
(можна клоуз-тест)
     Записати    пропущену    ланку    в   логічному    ланцюжку.
 1. Малеча ,ближче до хат, захоплена своїм,-дівчатка , … окремо.
2. Халупка, де живе дід Антип з удовою-дочкою й    , стоїть край слобідки.
3. Покурюючи люлечку,   , а поруч його Павлик.
4. Дід Антип глянув скоса на Павлика, сковзнув очима …,  по глибоких, променистих, розумних очах його.
5. Дід Антип вийняв з рота люльку й дивився вслід онукові, як він ішов перехильцем, , коливаючи своїм химерним горбом, і , вивертаючи долоні.  
6. З цієї сумної  Павликова починає потужно  працювати.
7. Пам’ять у Павлика …, й він завжди пригадує свої сни до найменших подробиць  і … їх дівчаткам.
8. Через  його … товариші цурались його.
9. Павлик любив звірят, любив пташок і …, навіть , коли при нім хто з хлопців розбивав пташині яєчка або …  горобеняткам.
10. – Смерті чи життя? – питав …, піднявши над хлопцем кулака.
Відповіді:
1.Окремо, хлопчики.
2.Онуком Павликом.
3.  Сидить  він під вікном на призьбі.
4. По горбу.
5. Як качка, якось кумедно махав руками.
6. Казкової  пригоди , думка.
7.Прегарна,переказує.
8.Страшний  горб.
9.Плакав,зомлівав,скручував голови.
10.Захарко.
Літературний   диктант
  1.  Хто   головний   герой  оповідання  Спиридона  Черкасенка «Маленький горбань»?
2. Як звати  діда   Павлика ?
3. Ким працював дід Павлика?
4.Як дід називав хлопців?
5.Про кого розповідала  мати   Павлику в казках?
 6. Чому    хлопці    цурались   Павлика?
7. З ким   Павликові подобалось   гратись?
8. Яким хлопчиком виріс   Павлик?
9. Чим любив  гратися Павлик?
10.Чому  Павлик  раптом  насупився?
    Відповіді: 1.Хлопчик  Павлик. 2. Дід Антип. 3.  Шахтарем   4.Шибеники.  5. Про діда в червоних чоботях, брехливу Козу рогату, про Зайчика-Побігайчика.  6. У  нього був   страшний  горб.  7. Грався з дівчатами.  8. Лагідний і сумирний.   9.Любив  гратися  крем’яхами.  10. Захарко  поліз  до пташиного гнізда.
 
Бліц-диктант
1.У  якому  місяці  відбуваються  події в оповіданні «Маленький горбань»?
2.Яка  пам’ять була в Павлика?
3. Який  колір мають очі в Павлика?
4.Чию дзвінку  пісню  слухав  Павлик?
5.До  гнізда  якого птаха підійшли  хлопці? 
Відповіді: 1. Квітень. 2.  Прегарна. 3. Сині , як небо. 4. Жайворонкова. 5. Жайворонок.
 
Цитатний   диктант
«Угадай   героя»
Кому   належать   рядки?
1.Чия хата описується у творі «Халупка    стоїть край слобідки, нічим не огороджена, як і всі інші шахтарські  хатки»? 2.Чий це опис? «Покурюючи   люлечку, сидить він під вікном на призьбі, а поруч його — Павлик».
3.Хто   сказав ці  слова  про  хлопців?
-Розбишаки вони, сину. Ще битимуть. Ач, які зайдиголови!..
4.Чий це портрет ?
 «Він ішов перехильцем, як качка, коливаючи своїм химерним горбом, і якось кумедно махав руками, вивертаючи долоні. Невеличка рідковолоса голівка його майже ховалася за горбом».
 5. Хто   покликав  хлопця до себе ?
— Павлику, до нас!
— В нас краще, Павлику.
6.Хто   бачить  химерні та чарівні  сни ? 7. Про кого ці слова ? « Любив звірят, любив пташок і плакав, навіть зомлівав, коли при нім хто з хлопців розбивав пташині яєчка або скручував голови горобеняткам».
8.Хто   верховодив над хлопцями ?
— Смерті чи життя? 
9.Хто захищав пташине гніздо ?
-Не  чіпай! Не бери!
10.Хто  обзивав  Павлика ?
— А що то ти, горбатий, робиш?
11. Чиї це слова?
-Мій хороший, мій любий... Болить, сину, де болить?..
Відповіді: 1. Діда Антипа. 2. Дідусь  Павлика. 3. Дідусь. 4. Павлик.  5. Дівчата . 6. Павлик . 7. Павлик. 8. Захарко. 9. Павлик . 10. Захар. 11.  Дід Антип.

Володимир   Винниченко  «Федько- халамидник»
Асоціативний  диктант
 
  Однойменне  оповідання, драматург, театр, вистави, Берлін, Прага, Рим, Москва, газета «Рада», Франція, талановитий  художник, 74 малярські  роботи, 4 альбоми.
 
Теоретичний    диктант
1.Епічними називають-
2.Епічні жанри групують -
3.Головний герой-
4.Другорядний герой-
 Відповіді:
1.Твори, у яких письменник в описово-розповідній формі змальовує події, людей та їхні вчинки.
2.За ознакою обсягу їхньої тематики, тобто більшої чи меншої повноти охоплення дійсності.
3.Називають героя, який діє протягом усього твору і характер якого розкрито найповніше.
4. Герой, який  сприяє  висвітленню характеру головного героя.
                               Літературний    диктант
1.Чим  Володимир Винниченко нагадував  свого  головного  героя?
2. В  яких   театрах  вистави  автора  мали  успіх?
3. Яку «прописку»  мав   літературний  персонаж  Федько?
4.Хто  головний   персонаж  оповідання  «Федько-халамидник»?
5. За що жалувались люди  на Федька?
6.Що робив  Федько  з  тими, хто  розсердиться на нього   або  заплаче?
7. Чий це опис?
«Руки  в  кишені, картуз  набакир, іде, не  поспішає».
 8. Хто  кидав  камінням   у  Федька?
9.Кому  мстить Федько і за що?
 «Федько вмить зривається з місця, ловко підставляє ногу й кида його на землю».
10.Хто сказав слова?
-Ну, не попадайся ти на нашій вулиці!
11. Чиї це слова  ?
-А кляте ж яке! А кляте! — сплескує руками.— Хоч би ж попросило тата, хоч би заплакало. Камінь, а не дитина! Сибіряка якийсь...
12.Що взяв  у руки Федько, коли йшов по крижинах?
13.За   кого найбільше  діставалося  Федькові  від  батька?
Відповіді: 1. Він змалку звик чинити наперекір загальноприйнятому, домагатися свого всупереч усіляким обставинам. 2.Вистави за його творами мали неабиякий успіх у театрах Берліна, Праги, Рима, Москви . 3. літературний персонаж Федько має французьку «прописку». 4.Федько. 5.За бешкетування. 6.
7 .Федька.  8. Спірка.  9.  Спірці. 10.Спірка  й  Стьопка. 11. Мати. 12. Палиця. 13. За  Толю.
                                            Асоціативний   диктант
    Змій, Спірка, камінь, крига,  шибеник, шапка, Толя,  жар, батько, чижик.
Географічний    диктант
Франція,  Берлін , Москва , Прага,  Рим.
Літературний    диктант « Так   чи   Ні »
( За  оповіданням   Володимира Винниченка  « Федько – халамидник »)
Можна проводити  цей вид диктанта по-різному. Може вчитель читати так чи ні,а учні ставлять + чи -.итати,а учні пишуть так чи ні. А можна  просто читати  твердження,а учні пишуть + чи –(або так чи ні).
1. Твір  «Федько - халамидник»- це   оповідання ( Так )
2. Головний  герой  твору – Спірка  ( Ні )
3. Федько -  спокійний   та  врівноважений   хлопець ( Ні )
4.Федько  сидів  на   воротях , як  Соловей - Розбійник ( Так )
5.Гаврик  плакав  через  змія (Так )
6.Батько  часто  б'є   Федька  ременем ( Так )
7.Батько платив гроші за правду сина (Так)
7.Найбільше  Федькові   діставалося  за   Спірку ( Ні)
8. Толя  був  другом  Федька ?( Ні )
9.Толя   хоче  бути  як  інші хлопці ( Так)
10.Федько  пішов  по  крижинах з палицею  ( Так)
11. Цей  опис  Федька. «Він  сходить з ганку і  обережно  іде до хлопців. Ніжні, випещені ніжки його спотикаються, брудний потік залива бархатові штанці, дощ  враз  вимочує  акуратно  зачісане  волосся  і  курточку». (Ні)
12.Толі  забороняли  гратись  з  вуличними  хлопцями.(Так)
13.Це  портрет Толі « Губи побіліли, а очі стали такі чудні, гострі, коли він вдивлявся в кригу» (Так)
14. Батько сказав Федькові «Чом тебе чортяка не вхопила там у воді, ти, ідоляко!»(Так)
Бліц-диктант 1. Що  діти ліпили з піску?
2.Що хлопці начіпляли на нитку замість телеграми?
3. Кого  Федько міг  випередити?
4. Де працює   тато Федька?
5. Скільки батько   давав  синові   копійок  за  правду?
6. Чого  не  любить  Федько?
7. За  кого  найбільше  діставалося  Федькові?
8. Хто  був  чистенький, ніжний,  з  щічками, як проскура?
9. З ким забороняли гратись Толі?
10. Що  пускали  хлопці   по  воді?
Відповіді: 1.Хатки. 2.Біленький  папірчик. 3.  Собаку.  4. У типографії. 5.Дві чи три копійки.  6. Видавати  товаришів.  7. За Толю.  8. Толя.  9.З Федьком. 10.  Кораблики.
                                                Емма   Андієвська
«Говорюща риба»
Географічний   диктант
 м.Донецьк, м.Париж , Нью-Йорк, м.Мюнхен , Німеччина, Америка, Франція.
  Літературний  диктант
  1. У якому  місті   народилася  Емма   Андієвська?    
 2.Чи  були  виставки  малярських  робіт  письменниці?
3. Яка  дивна  риба  народилася?
4.На що сподівалися батьки говорющої  риби ?
5. Як стала проявлятися балакучість риби ?
6.Чому риба не знаходила собі співрозмовників?
7.Який листок вручили  оселедці  говорющій  рибі?
8.  Де стала жити риба після вручення листка?
9. Чому рибина згодилась сісти в човен до рибалки?
10. Чому рибалка і риба подружились ?                                    
11.Що запропонував рибалка рибі? 12. У що сонце одягло рибину, коли йшла вона в гості до рибалки?
13.Що   крикнули діти рибалки, коли побачили рибину ?
14.Що   зробила жінка рибалки, коли побачила рибину?
15.Як зреагував рибалка, що друг-риба  не прийшла ?
16. Чому рибалка довго шукав свого друга?
17. Який висновок можна зробити з казки? Чому?
Відповіді:
1. Місто Донецьк- Сталіно.
2.Так.
3.Говорюща.
4. Це  мине, як  минають дитячі хвороби.
5. Усі риби, що траплялись на дорозі говорющої риби, мовчки затулялися плавниками й тікали.
6. Не хотіли слухати.
7. Листок, де було намальовано, що їй назавжди заборонено користуватися водяним царством.
8.На березі.
9. Знайшла співрозмовника.
10.Багато розмовляли та були спільні теми для розмов.
11.Прийти в гості.
12.Червону  луску.
13.Говорюща  риба.
14.Пожарила  рибину.
15. Почав  шукати  друга.
16. Говорюща  риба  була  справжнім приятелем.
17.Кожній людині хочеться мати справжнього друга.                  
Теоретичний    диктант
1.Притча –
2.Казка –
3.Алегорія-
Відповіді:
1. Це  невелике оповідання, яке містить повчання в алегоричній формі.
2. Жанр усної народної творчості, переважно прозовий художній твір про вигадані, а часто й фантастичні події.
3. Обpаз, у якому все зобpаження має пеpеносне значення, виpаження iдеї в пpедметному обpазi.
 
Асоціативний  диктант
Донецьк, 40 книжок,  15 тисяч картин, кордон,  талановита художниця. виставки , персональні альбоми,  «Казки» , листок, берег,  друг, гості, дружина , пошуки.

Немає коментарів:

Дописати коментар

Sway Іван Котляревський Тести

Відео Тарас Шевченко - художник

Видео Донбасс-мой родной край

Відео Ліна Костенко

Відео Вивчення іменника на уроці

Відео "Наталка Полтавка"

Іван Франко Презентація

Sway Презентація Ліна Костенко

Sway Володимир Сосюра

Web 2.0 Sway Презентація Казка-феєрія

Web 2.0 Sway Презентация Азбука вежливости

Sway Презентація Михайло Коцюбинський

Інтерактивна вправа Письменники і їхні твори

Інтерактивна вправа Відміни іменників

Web 2.0 Інтерактивна вправа Українська мова

WEB 2.0 learningapps.org Інтерактивна вправа Українська мова

Інтерактивна вправа Пантелеймон Куліш "Орися" 7 клас Гра "Так.Ні."

Web 2.0 Інтерактивна вправа Українська мова

Інтерактивна вправа Автор і його твори

Інтерактивна вправа Види дієслів

Інтерактивна вправа Наголос у словах

Wakelet Візуальні закладки Григорій Сковорода

Wakelet Закладки Іван Франко

Wakelet Візуальні закладки Ліна Костенко

Studystack.com Цілі Тарас Шевченко

Web 2.0 Сайт Studystack Українська література Відповідність письменника і його псевдоніма

Web 2.0 Сайт Wordwall Українська мова Відмііни іменників

StudyStack Флеш-карти Ліна Костенко

Studystack Українська література Кросворд 6 клас

StudyStack Флеш-карти Українська мова Звуки і букви

Web 2.0 Сайт Studystack Українська література Флеш-карта Письменники і їхні твори

Web 2.0 Сайт Studystack Українська література Відповідність письменника і його творів