Літературні диктанти
ОТДЕЛ ОБРАЗОВАНИЯ АДМИНИСТРАЦИИ ГОРОДА
ЕНАКИЕВО
МУНИЦИПАЛЬНАЯ ОБРАЗОВАТЕЛЬНАЯ ОРГАНИЗАЦИЯ
«СПЕЦИАЛИЗИРОВАННАЯ
ШКОЛА – ЛИЦЕЙ ИНФОРМАЦИОННЫХ ТЕХНОЛОГИЙ ГОРОДА ЕНАКИЕВО»
«ЛИТЕРАТУРНЫЕ ДИКТАНТЫ ДЛЯ 7 КЛАССА»
ДЛЯ УЧИТЕЛЕЙ УКРАИНСКОГО ЯЗЫКА И ЛИТЕРАТУРЫ
Енакиево, 2020 г.
Составители:
Скоблей
Л.С., учитель
украинского языка и литературы МОО «Специализированная школа – Лицей
информационных технологий города Енакиево», учитель высшей категории,
учитель-методист
Утверждено на заседании школьного методического объединения предметов
гуманитарного цикла (протокол №5 от 20.01. 2020 г.)
Украинский язык и литература: 7 класс /
Учебно-методическое пособие / 2019. – 31 с.
Учебно-методическое
пособие для 7 класса содержит разнообразные виды литературных диктантов, составленныев
соответствиис действующей учебной программой и государственными образовательными
стандартами.
Учебно-методическое
пособие предназначено для учителей украинского языка и литературы образовательных организаций.
Учебно-методическое
пособие составлено согласно
действующей программы «Украинский язык и
литература. 5-11 классы. Для общеобразовательных организаций Донецкой Народной Республики. 2019».
© Енакиево,
2020
Передмова
Навчальний посібник укладено
відповідно до чинної програми «Украинский язык илитература. 5-11 классы. Для
общеобразовательных организаций Донецкой Народной Республики. 2019».
В основу запропонованого
посібника вміщені різні види літературних диктантів для учнів 7 класу, які допоможуть учням у
повному обсязі засвоїти діяльнісну частину програми з української мови та
літератури для 7 класу.
Подані літературні диктанти допоможуть учителеві організувати диферен- ційоване
навчання, чергувати колективні та індивідуальні
форми роботи на уроці, підвищити
інтелектуально-емоційну активність учнів,
стимулювати їх до пізнавальної діяльності та
розвитку креативної творчості. У
посібнику вміщені різноманітні
літературні диктанти, використовуючи
індивідуальний та диференційований підхід до учнів та роботу в групах. Літературні
диктанти розташовані згідно до
поступового засвоєння тем.
Можна застосовувати коректування в літературних
диктантах, використати аналогічні тощо.
Різноманітні
види літературних диктантів дають можливість активізувати роботу учнів на уроці, збільшити інтерес до
вивчення української мови та
літератури, виховувати патріотичні почуття, розширювати кругозір, підвищити
інтелектуальний рівень, сприяють розвиткові розумових здібностей учнів, їхнього
мислення, пам’яті, виробленню уважності, спостережливості.
Навчальний посібник розрахований
на вчителів ,які
працюють у сьомих класах загальноосвітніх навчальних організацій.
Пояснювальна
записка
Літературні диктанти – це вправи
зворотної дії, що розробляються для організації перевірки знань учнів , їх корекції,
актуалізації отриманих учнями знань на уроках української мови та літератури.
Різні види літературних
диктантів -це види роботи, які дають дуже швидко та різносторонньо перевіряти рівень
компетентності учнів із тієї чи
іншої вивченої теми. Вони часто подібні до тестових завдань: можна
одразу ж проконтролювати та перевірити правильність
виконання роботи. Запропонований вид роботи вимагає відповідного пояснення,
коментування, більш детальної відповіді на запитання.
Систематичне використання літературних диктантів на уроках
української мови та літератури стимулює учнів більш старанніше та уважніше готуватися до уроку вдома, звертаючи увагу на
деталі вивченого матеріалу, глибину змісту тексту та майстерність художнього слова письменника.
Літературні диктанти, як правило, проводяться на початку уроку (під час
перевірки домашнього завдання, актуалізації опорних знань) чи в його кінці
(підсумок, узагальнення,рефлексія). Цей вид
роботи виконуються в робочих зошитах чи на окремих аркушах. Можливе також їх проведення і в усній формі.
Учитель може зрозуміти , чи уважно прочитаний учнями будь-який текст, вивчена біографія письменника тощо.
Для проведення диктанту вчитель найчастіше відводить 5—7 хвилин уроку.
Форми
перевірки диктанту
ü самоперевірка (після написання
диктанту учням пропонується правильний
варіант відповіді чи ключі для перевірки відповідей);
ü взаємоперевірка з
наступним коментуванням;
ü перевірка учнями - асистентами з
поясненням помилок;
ü перевірка вчителем.
Види
літературних диктантів:
Асоціативні
диктанти перевіряють, як учні можуть орієнтуватися в основних моментах
біографії та художній цінності творчості письменника. Учитель диктує дати,
назви географічних об’єктів, творів, прізвища людей, які мають певне відношення
до автора або до твору, який вивчається.
Учні розшифровують ці поняття усно чи письмово. Для ускладнення завдання можна
пропонувати диктанти за декількома варіантами.
Бліц-диктант
вимагає миттєвої відповіді на запитання,
блискавичної реакції на завдання. Учень
одразу ж записує в зошит відповіді на запитання вчителя(одне або декілька слів).
Диктанти-співпраці
проводяться при поясненні нового
матеріалу, коли учень має вже певні знання, здобуті під час вивчення попередніх
тем.
Літературний
диктант “Ерудит” потребує від учнів уважного та детального прочитання матеріалу підручника,
самостійної роботи з додатковими джерелами. Їх можна запропонувати на уроках,
які проводять у формі інтелектуальних ігор – змагань.
Диктант
«Вірю
- не вірю»
(«Так
чи ні»)
Учням роздаються картки або завдання ,які читаються вчителем на уроці. Потім пропонуються
твердження, серед яких є істинні і помилкові. Необхідно позначити знаком «Х»
або (+ чи - ) істинні чи помилкові твердження (чи написати так чи ні).А
перевіряються відповіді за ключами для
правильних відповідей.
Літературні
мікродиктанти
проводять при узагальненні будь-якої вивченої
теми. Відповіді пропонуються дуже короткими, декількома словами.
Логічні
диктанти дають змогу з’ясувати, як учень уміє
пов’язувати факти, поняття, знаходити спільне в подіях, біографіях, змісті
творів тощо.Логічні диктанти дають
змогу перевірити не лише пам'ять і асоціативне мислення, а й знання змісту
текстів,понять теорії літератури.. Учитель диктує пари слів, що перебувають у
логічному взаємозв'язку ,а учні уважно слухають. Під час повторного читання
учитель називає лише перше слово кожної пари, завдання учнів - самостійно
записати друге.
"Німий" диктант доречний при вивченні змісту вивчених творів,персонажів цих
творів, а також з метою активізації діяльності учнів на уроці. Учитель
демонструє ілюстрації, на яких зображені різноманітні предмети, відомі
особистості із того чи іншого твору тощо. Учні записують побачене.
Розподільні
диктанти перевіряють уважність учня при
прочитанні програмових творів. Учитель зачитує певні поняття,
художні прийоми, уривки із тексту, а
учні розподіляють їх за колонками (певні
ознаки: риси характеру, погляди на життя, сімейні цінності тощо ).
Диктант
«Упіймай
помилку» Учитель читає уривки з біографії письменника чи змісту
тексту ,а учні «ловлять» помилку (позначають номери рядків,у яких є
помилки)
Хронологічні
диктанти пропонують, коли є потреба, запам’ятати
найважливіші дати, пов’язані з життям та творчістю автора. Крім того вони дають
змогу перевірити знання фактів із життя письменника в хронологічній послідовності.
Диктант
«Для шпигуна» Клас поділений на декілька команд.
Текст диктанту теж можна поділити на стільки ж
частин. Аркуші з текстом прикріплюють на дошку якнайдалі
від команди, для якої вони призначені.
Кожний із членів команди стає
"шпигуном". Він підходить до тексту, читає
його, намагається запам'ятати, повертається до команди
і диктує їм свою частину. Команди змагаються
між собою , перемагає та команда , яка закінчить роботу
раніше і не зробить помилок ( або зробить
менше за інших).
Асоціативні диктанти перевіряють,як учні орієнтуються в
основних моментах біографії та творчості
письменника. Учитель пропонує ключове слово із біографії письменника чи змісту твору,а учні записують слова ,які
асоціюються в них у зв’язку із
запропонованим учителем словом. Цей вид диктанту можна застосовувати на будь-якому етапі
уроку.
Фразеологічні
диктанти Матеріалом
для цих диктантів є прислів’я,приказки,фразеологічні звороти ,порівняння.
Дякуючи цим диктантам учні уважно працюють над змістом творів. Форми проведення таких диктантів дуже різноманітні.
Цитатні диктанти перевіряють
знання учнями змісту текстів ,висловлювань про письменника, його творчість,
персонажів твору.
Диктант
«Одним словом» Учням пропонується узагальнити запропоновані
поняття і записати одним словом.
Літературні
диктанти
Українська мова та література:
Навчальний посібник. 7 клас / Укл. Ткачук Т.В., Корольова Л.В., … / За заг.ред.
О.І.Чернишова. – Донецьк : Витоки, 2018.
Хронологічний диктант
1.1814 р.-
2.1837р.-
3.1840 р.-
4.1861 р.-
Відповіді:
1.Рік народження поета-Кобзаря
2.Дата
написання балади «Причинна»
3.Дата написання твору «Тополя»
3.Рік
смерті поета
Теоретичний диктант
Романтичний пейзаж-
Метаморфоза-
Мотив у художньому творі-
Романтичний герой –
Відповіді:
Балада- невеликий ліро-епічний твір
казково-фантастичного, легендарно-
історичного чи героїчного змісту
з драматично напруженим сюжетом.
Романтичний
пейзаж (фр.
paysage, від pays – місцевість, країна) – опис, зображення природи, природних
явищ, краєвидів у художньому творі, а також створює природу могутню, буйну,
бурхливу або служить одним із засобів створення місцевого колориту за допомогою
різних засобів: епітетів; порівнянь, метафор тощо. Пейзаж, на відміну від
малярського, відтворює також рухи, звуки, запахи й т. ін.
Метаморфоза
– перетворення, зміна чого-небудь.
Мотив
у художньому творі – (фр. motif, від лат.
moveo – рух) проста динамічна смислова одиниця розповіді у творі. Комбінація
кількох мотивів складає фабулу.
Романтичний герой – герой романтичного
твору, який страждає від відчуження, від неможливості змінити своє становище та
оточуючий світ. Він ідеальний: красивий зовнішньо і внутрішньо, здійснює вчинки
у відповідності до своїх ідеалів, жертвує собою в ім’я цих ідеалів та людей,
суспільства, якому він не потрібен.
Асоціативний диктант
Т.Г.Шевченко,кріпацтво,балади,
діячі культури, Академія мистецтв у Петербурзі.
Літературний диктант
1.Де вітер виє?
2. З чим порівнюється
поле?
3. З яким
музичним інструментом чабан сяде на
могилі?
4.Кого
полюбила дівчина чорнобрива?
5.Скільки
часу пройшло, а козак не повернувся?
5.Минув і рік, минув другий.
Бліц-диктант
1. Як
називають Тараса Шевченка?
Ключі:1.Кобзар. 2.
Диктант « Так!
Ні!»
1. Т.Г.
Шевченко – письменник багатогранний.
2. Т.
Шевченко народився в 1816 році.
3. Твір «Катерина» – одна з кращих балад Т.
Шевченка.
4.Тарас Шевченко народився в кріпацькій сім’ї.
5. По
діброві вітер виє,
Гуляє по полю,
Край дороги гне вербу
До самого долу.
6. Стан
високий, лист широкий –
Нащо зеленіє?
Кругом поле, як те поле
Широке, синіє.
7.
Хто ж викохав тонку, гнучку
В степу погибати?
Постривайте, все
розкажу,
Слухайте ж, хлопята.
Пантелеймон Куліш
«Орися»
1.1819р.-
2.1840р.-
3.1897р.-
Відповіді:
1.Рік народження письменника
2.Розпочав свою літературну діяльність
3.Рік смерті
письменника
Теоретичний диктант
1.Мандрівні сюжети-
2.Оповідання-
Відповіді:
1.Сюжети
творів,які переходять від народу до народу..
2.Це невеликий
за розміром прозовий художній твір, у
якому описується одна чи кілька подій у житті героя
та задіяний малий період часу.
Асоціативний диктант
Вороніж,заможний
козак,сестра Леся,Уляна Мужиловська ,
гімназія, універ- ситет,
Кирило-Мефодіївське
товариство,Петербург,журнал «Основа», Варша- ва, Мотронівка.
Логічний диктант
(можна клоуз
- тести)
Записати пропущену ланку
в логічному ланцюжку.
1. Співають у пісні, що нема найкращого на
вроду,
як ясная … в погоду.
2. Єсть багато людей, і
статечних, і значних, що залицяються на тебе, да не хотілось
би мені оддавать тебе в руки … ..:
зв'ялить тебе, ревнуючи, як вітер билину
...
3. Так собі думаючи да гадаючи, старий …
часом тяжко, тяжко засумує,
аж …
покотиться йому з ока.
4. Приснився раз … предивний сон.
5. Запряжи,
– каже, – добродію, …коней, візьми хоч той
віз, що було сухарі в поході возим, да повези наших прачок до ….
6. Отже,
дівчата Орисині несуть сорочки, шитії рушники, настілники і всяке
добро;
наклали повен віз, і самі посідали: усі в стьожках да в квітках, – Орися
поміж
ними, – і як … у городі всі квітки закрашає, так вона сиділа поміж
своїми…
.
7. Колись-то давно, іще до
татарського лихоліття, правив …
якийсь
князь. Да й був собі той князь … такий, що аби зуздрів на око, то
вже
й його; і кохавсь він у … .
8. То, моя кришко, були
дикі бики …
…; тепер уже їх нігде не зуздриш.
9. Сплеснула
тоді дівчина руками:
«Потопив єси моїх золоторогих турів, блукай же тепер по пущі по всі … …!..»
10.Смикнула … одну дівчину і показала
в воду: дивляться дівчата, аж на Туровій Кручі … … коні.
Відповіді:
2.Сивому дідові,в полі.
3.Таволга, сльоза.
4.Орисі.
5.Пару,Трубайла.
6.Мак,
дівчатами.
7.Переяславом, стрілець, полюванні.
8.Золотими рогами.
9.Вічнії роки.
10.За рукав,князь на сивому.
Літературний диктант
1. Хто
головний герой оповідання
Пантелеймона Куліша «Орися»?
2. Як звати сотника ?
3.Хто приснився Орисі в сні?
4.На яку річку поїхали
дівчата прати білизну?
5.Хто розказав легенду про
турів?
6. Чому дівчата злякалися?
7. Чому дівчата обомліли?
8. Яке запитання поставив
Грива козаку на кручі?
9. Що відповів козак діду
Гриві?
10.Чому приїхав козак до Таволги?
Відповіді: 1.Орися. 2.Таволга. 3. Покійна
мати. 4.Трубайло. 5.Дід Грива 6.Боялися глянути на каміння.7.
Побачили на кручі козака.
8. Чого йому
треба у Війтовці. 9.Моя дорога-до
чийогось порога.
10. Подивитися
на Орисю.
Бліц-диктант
2.Як звати дочку сотника?
3. Яке імя у сотника?
4.Яка борода була в діда Гриви?
5.Про яких турів була
легенда?
Відповіді: 1.
Війтовці. 2. Орися. 3. Таволга.4.Сива, до пояса. 5.Золоторогих.
Цитатний диктант
«Угадай героя»
Кому належать
рядки?
1.Чий це опис?
«Вона краща й над ясную зорю в погоду, краща
й над повний місяць серед ночі, краща й над
саме сонце, що звеселяє й рибу в морі, і звіря в дуброві, і мак у городі»
2.Хто сказав ці слова
про Орисю?
-Доспіла єси, моя ясочко, як повний колос на ниві!
4. Куди попросилася поїхати
Орися з дівчатами прати білизну?
5.Скільки
часу їхати до Трубайла?
6. Чий це портрет ? «Старий уже був дуже дідуган
той; брови на очі йому понасовувались, і борода сива, до пояса».
7.Що несли дівчата на віз,щоб прати на річці ?
8. Яка пора року тут описується?
-От уже й луг перед ними. І сюди зелено, і туди зелено. Було-бо се саме ,як ще трава, свіжа да молода, тілько що вкриє землю. Скілько вгорі синього неба, стілько внизу зеленого лугу.
9. Що
це за опис?
Вся
обросла кучерявим в'язом, а коріння повисло над самою
річкою. Дикий хміль почіплявсь за те коріння і колишеться
кудлатими жмутками. А внизу вода рине да рине!
10. Чиї це слова?
-Дівчино! – рече, – будь моєю жоною!» «Як не згодишся на моє проханнє,
то я твої тури постреляю».
11.Чим дівчата прикрили на
возі попрані сорочки?
12.У якому місті автор бачив Орисю через ріку після весілля?
13Хто сказав ці слова?
-Орисю, наша панночко!– скоро розчинились ворота. –
Чий же то
сивий кінь у дворі стоїть? Се ж того козака, що ми бачили, се ж твого
князя, се ж
твого судженого!
14.Про
кого це сказано?
-Хорошого й багатого
роду дитина.
15.Про
кого це сказано?
М’якше
од воску дівоче серце. Тане воно од козацьких
очей, як од сонця...
Відповіді: 1. Дівчина Орися. 2. Старий
сотник. 3. -Не
довго вже тобі дівувати 4. Поїдемо ми до Трубайла, під Турову Кручу 5.На півгодини ходи. 6. Дід Грива 7. Дівчата Орисині несуть сорочки, шитії рушники, настілники і всяке
добро. 8. Весна. 9. Турова круча. 10.Кназя. 11.Зеленою пахучою травою. 12.Миргороді. 13.Дівчата.
14.Миргородський осауленко, отаман
у своїй сотні.
15.Про Орисю.
«Захар Беркут»
Асоціативний
диктант
Нагуєвичі, коваль,
Дрогобич, Львівський університет, Каменяр, титан праці, Мирон,Джеджалик,200 авторів,14 мов.
Теоретичний
диктант
1.Повість-
2.Історична
повість-
3.Ознаки повісті--
Відповіді:
1. Повість – епічний прозовий твір (рідше віршований), який
характеризується
однолінійним сюжетом, а за широтою охоплення життєвих
явищ і
глибиною їх розкриття посідає проміжне місце між романом та
оповіданням
(перша українська повість – «Маруся» Г. Квітки-Основ’яненка). 2. 2.Історична повість – епічний твір середнього
розміру, у якому зображені як
історичні
події, особи, так і створені письменником художні образи протягом
тривалого
або важливого за подіями часу.
3. Ознаки:
·
однолінійний розгорнутий сюжет;
·
переважно один головний персонаж, навколо якого групуються
другорядні
персонажі;
·
зображено тривалий період життя головного героя;
·
наявність описів;
· на
відміну від оповідання, події в якому обмежені у часі, а обсяг значно
менший, у
повісті дія може тривати кілька місяців, а то й років, що відбивається
й на значно
більшому обсязі твору
1.Де була написана
повість « Захар Беркут»?
2. За який термін
була написана повість «Захар Беркут»?
3. Чому повість
була названа «Захар Беркут»?
4.Хто головний
персонаж повісті «Захар Беркут»»?
5. У якому журналі
стали друкувати повість?
6.У якому селі
відбувалися подї у творі?
7. У якому році
відбувалися ці події?
8. Яка пора року
стояла в той час?
9.Що святкував Тугар Вовк?
10.Чий це опис?
Був мужчина, як
дуб. Плечистий, підсадкуватий, з грубими обрисами лиця і грубим, чорним волоссям,
він і сам подобав на одного з тих злющих тухольських медведів, яких їхав
воювати.
11. Про кого ці
слова ?
-Була дівчина, якої
пошукати. Не кажемо вже про її уроду й красу, ані про її добре серце – в тім
згляді багато її ровесниць могло стати з нею нарівні, хоч і небагато могло перевищити її.
12.За що поважали
Максима Беркута?
13.
Чиї це слова?
-Дивна
дівчина! – думалось йому раз по разу, – такої я ще й не видав
ніколи!
Відповіді: 1.Він
змалку звик чинити наперекір загальноприйнятому, домагатися свого всупереч
усіляким обставинам. 2.Вистави за його
творами мали неабиякий успіх у театрах Берліна, Праги, Рима, Москви . 3.літературний персонаж Федько має
французьку «прописку». 4.Федько. 5.За бешкетування. 6.
Асоціативний диктант
Змій, Спірка,
камінь, крига, шибеник, шапка,
Толя, жар, батько, чижик.
Географічний диктант
Нагуєвичі, Дрогобиччина,
Ясениця-Сільна,Львів, тухольські гори.
Літературний диктант « Так чи
Ні »
( За повістю Івана Франка
« Захар Беркут »)
Можна проводити
цей вид диктанту по-різному. Може
вчитель читати так чи ні, а учні ставлять + чи -,читати,а учні пишуть так чи
ні.А можна просто читати твердження,а учні пишуть + чи –(або так чи
ні).
1. Твір «Захар Беркут»- це повість ( Так )
2.
Головний герой твору – Тугар
Вовк ( Ні )
3. Максим Беркут -
спокійний та свобідний
парубок ( Ні )
4.Мирослава
ніколи не переставала бути женщиною:
ніжною,доброю,з живим чуттям і скромним стидливим лицеем.( Так
)
5. Тугар був старий вояк і старий ловець, він вихопив важку залізну стрілу з
сагайдака,
положив на лук і намірявся до звіра. (Ні )
6. Тугар був старий вояк і старий ловець, він вихопив важку залізну стрілу з
сагайдака,
положив на лук і намірявся до звіра. ( Ні)
7. «Тепер прийдеться загибати!» – блиснуло в думці в Мирослави, але відвага не
покинула її. (Так)
8. Стародавнє село Тухля – се була велика гірська оселя. ( Ні)
9. – Се святий
камінь, боярине, – сказав поважно Максим, – йому щовесни
складають вінки
з червоного огнику, – се наш тухольський Сторож.( Ні )
10. Дивний сон снився Захарові Беркутові. (Так)
11. – От і сповнився мій сон! – прошептав він. – В обороні свого села поляг мій
Максим. Так
воно й треба. Раз умирати кождому, але славно вмирати – се не
кождому
лучається. Не сумувати мені за ним, але радуватись його долею. (
Так)
11. – Що діяти?
що починати? як боронитися? – гуло в народі. Одна думка
переважала всі
інші: вийти громадою перед тіснину і боронитися від монголів
до остатньої
краплі крові. Особливо молодіж наставала на те». (Ні)
12. – Мирослава, дочка нашого боярина! – закричали тухольські молодці, не
можучи відвести
очей від прегарної, смілої дівчини .(Так)
13. – Не маєш вітця? Невже ж Тугар Вовк погиб? (Так)
14. Старий
Захар, досі такий сильний і незломний, тепер тремтів, мов мала
дитина, і,
закривши лице руками, ридав тяжко. При його ногах лежала зомліла,
непорушна Мирослава
(Так)
Бліц-диктант
1. Хто головний герой повісті?
2.Як звали тухольського боярина?
3. Хто подарував тухольському
боярину величезні полонини?
4. Як звати дочку тухольського боярина?
5.Про кого так подумав Максим
Беркут «Дивна дівчина! – думалось йому раз по разу, – такої я ще й не видав
ніколи!»?
Відповіді: 1. Захар Беркут. 2.Тугар Вовк.
3.Князь Данило. 4. Мирослава. 5.Про Мирославу.
Чий це портрет.
1.Він був мужчина, як дуб. Плечистий, підсадкуватий,
з грубими обри- сами лиця і грубим, чорним волоссям, він і сам подобав на одного з тих злющих тухольських медведів, яких їхав воювати.
2. Вона була
дівчина, якої пошукати. Не кажемо вже про її уроду й красу, ані про її добре
серце – в тім згляді багато її ровесниць
могло стати з нею нарівні, хоч і небагато могло перевищити її. Але в чім не
мала вона пари між своїми ровесницями, так се в природній свободі свого поводження, в незвичайній силі
мускулів, у смілості й рішучості, властиві й тільки мужчинам, що виросли в
ненастанній боротьбі з супротивними обставинами.
3.Він усюди був однаковий, спокійний, свобідний в рухах і словах, мов рівний серед рівних.
Боярська служба все ж таки поважала Максима
Беркута за його звичайність і розсудливість і, хоч не без дотинків та жартів,
таки робила те, що він казав.
Григір
Тютюнник
«Климко»
Географічний диктант
Хронологічний диктант
1.1931р-
2.1937 р.-
3.1938р.-
4. 1957-1962
pp.-
5. 1963 р.-
6. 1980 р.-
7.1989р.-
Відповіді:
1.Народився письменник
Григір Тютюнник
2.Трагедія з батьком письменника.
3. Віддали хлопця до школи.
4. Навчався в
Харківському університеті на філологічному факультеті.
5. Займався
редакторсько-видавничою роботою, літературною творчістю.
6. Не стало
письменника.
7. Його
творчість була посмертно відзначена Премією ім. Т. Г. Шевченка.
Теоретичний диктант
1.Повість-
2.Автобіографічним (від авто... і
грец. bιός – життя, γράφω – пишу) називають
твір-.
Відповіді:
1.
Це невеликий за розміром прозовий
художній твір, у якому описується
одна чи кілька подій у житті
героя та задіяний малий період часу.
2. Автобіографічним (від авто... і грец. bιός –
життя, γράφω – пишу) називають
Літературний диктант
1. Де народився Григір Тютюнник?
2.Хто забрав письменника на Донбас?
Відповіді:
1.На Полтавщині.
2.Батьків брат Филимон.
Асоціативний диктант
Полтавщина,
Донбас , Харківський завод ім. Малишева, відбудова шахт,
Миронгрес, учителювання,самоосвіта, премія.
Літературний д иктант.
1.Про
кого це?Він йшов босий, у куцих
штанчатах, старій матросці, що була колись голубою, а тепер стала сіра, та ще в дядьковій
Кириловій діжурці.
2.З ким жив Климко ,відколи осиротів?
3.Ким працював дядько Кирило?
4.Чому дядько Кирило одного разу не
повернувся з роботи?
5.Хто запропонував Климкові пожити в неї?
7.Чому Климко сказав слова?
- Не бійтеся, дядьку, – сказав,
затинаючись від холоду. – Бачте, в мене ж
нічого в руках немає.
8.Чим пригостив солдат Климка?
9.Хто дав сухарів Климкові на дорогу?
10.Хто такий цей дід?
11.Що порадив дід Бочонок Климкові?
12.Скільки картоплі накопав Климко по дорозі?
13.Хто така Наталя Миколаївна?
14.Для чого Климко одірвав клапоть від
плащ-палатки?
15.Де розплющив очі Климко?
16.Що запропонувала тітка Марина
Климкові?
17.Куди німці пустили товарний поїзд?
18.Що подумав Климко,коли спалахнув вогник?
19.Що ніс із собою хлопчик додому?
20.Хто біг до пораненого Климка?
Відповіді:
1.Про Климка.
2.З дядьком Кирилом.
3. Дядько
Кирило був машиністом великого паровоза.
4.Пряме влучення…У тендер ,їх вугіллям
побило…
5.Тітка Мотя.
6.Німецького солдата.
7.Німецький солдат націлився
в перенісся карабіном.
8.Галетами і коробочкою солі.
9.Дід Бочонок.
10. Станційний
аптекар і дядьків Кирилів товариш.
11. -А
краще – пристань до якихось добрих людей, біженців, – серед нещасних багато є добрих,
– та іди вкупі з ними.
12. До
обіду Климко накопав п'ятдесят сім картоплин.
13.Вчителька.
14.Зробив онучі.
15.У тітки Марини.
16.Залишитись у неї.
17 Пустили
в Донбас, до Єнакієвого чи до Горлівки.
18. "Наші,
– подумав Климко, – донбасівські".
19. Мішок
із сіллю та харчами.
20.Друг
Зульфат.
Бліц-диктант.
1.Як звати головного героя твору?
2.У яке місто йшов Климко?
3.Скільки років було діжурчині?
4.Як звали його дядька?
5.Де вони жили?
6. Ким був дядько?
7.З чим повертався дядько з роботи?
8.Що смачно приготував Климко?
9.Що завжди приносив дядько Климкові?
10.Як звали помічника Дядька?
Відповіді:
1.Климко.
2.Слов’янськ.
3. «Сто років»
4.Кирило.
5.У
бараці.
6.Машиністом.
7.Із скринькою.
8.Юшку.
9.Гостинець.
10.Старий Кіндратович.
Степан Васильченко
Хронологічний диктант
1.1904р.-
2.1905 р.-
3.1921 р.-
4.1921-1928рр.-
5.1932 р.-
Відповіді:
1.Автор
вступив до Глухівського учительського інституту
2. Він покидає цей інститут.
3. Поет працював у Києві вихователем і
завідувачем дитячого будинку.
4.Працював учителем школи імені Івана Франка.
5.
Помер Степан Васильченко.
Теоретичний диктант
1.Гумор-
2Доброзичливий гумор -
3.Сміх-
Відповіді:
1. Це
рiзновид комiчного, вiдображення смiшного в життєвих
ситуацiях i людських характерах.
2.Це гумор який бажає,
зичить людям добра, співчутливо ставиться до інших, дбає, піклується про них.
Який виражає добре відношення, при -хильність, приязнь тощо.
3.Це ознака
того, що людина духовно здорова. Найголовніше в житті –
уміти посміятися над
собою.
«Свекор»
Богдан Лепкий
«Цвіт щастя»
Андрій Малишко
Пісенна творчість
Микола Сингаївський
«Батьківське поле»
Борис Антоненко-Давидович
«Крила Артема Летючого»
Борис Харчук «Планетник»
Хронологічний диктант
Теоретичний
диктант
Асоціативний диктант
Географічний диктант
Літературний диктант
«Угадай героя»
Бліц-диктант
Борис Харчук
«Планетник»
Літературний диктант
«Так чи Ні»
Бліц-диктант
Цитатний
диктант
«Угадай героя»
Кому належать
рядки?
Немає коментарів:
Дописати коментар