Зошит з української літератури для учнів 6 класу для вивчення життєвого і творчого шляху С.Ф.Черкасенка
Автор: учитель української мови і літератури Скоблей Лідія Степанівна
Цей зошит допоможе вам опанувати життєвий шлях письменника із української літератури свого краю С .Ф.Черкасенка та його різні поезії
Ви будете
знати: життєвий шлях майстра слова С.Ф.Черкасенка; найцікавіші факти з його біографії та творчості; особливості його поезій та їх тематику;
нормувати: відомості про життя поета написанням хронологічного самодиктанту, .графічного і літературних ; писати різні види тестування ;відомості про його творчість і різноманіття поезій автора.
Після цього уроку ви
Дізнаєтесь:
* про біографію С.Ф.Черкасенка ;
* про тематику і проблеми його поезій про шахтарів;
* про головних персонажів його творів .
Познайомитесь із поняттями:
* віршована мова , рима
Зможете:
* дізнатися про основні факти життєвого і творчого шляху поета;
* з’ясувати , які твори називаються мрійливими і громадськими;
* розібратися , як його твори закликали любити свій край, рідну землю.
Вам стануть у пригоді:
* тлумачний словник;
*словник іншомовних слів;
*орфографічний словник;
* словник синонімів;
* словник літературознавчих термінів.
Завдання 1.
Ознайомитись із біографією Спиридона Черкасенка та написати хронологічний самодиктант.
1892______________________________________________-
1912————————————————————————
1913 ————————————————————————-
1932 ———————————————————————-
Завдання 2.
Написати самостійно літературний диктант (у робочих зошитах)
- Де навчався С.Черкасенко?
- У якому місті вчителював письменник?
- З чим познайомився автор на шахті ?
- Яка тема була важлива у творчості С .Черкасенка?
- У якій газеті працював Спиридон Федосійович в Києві?
- Чи писав автор твори в публіцистичному жанрі?
- З ким із відомих людей працював С.Черкасенко в Ужгороді?
- Який історичний роман у віршах написав автор?
- Які пісні написав С.Черкасенко?
- 10.У якому місті поховали автора?
Завдання 3.
Написати графічний диктант
24 грудня– написати , що трапилось
1913 рік- надрукував свої статті
1910 рік- працює в журналі « Дзвін»
1921 рік- вивчає стан народної освіти Австрії і замовляє підручники українських шкіл
1932 рік- виїжджає до Праги
Кінець 20 –років XX століття – автор написав віршовану трагедію
7 лютого- поховали в передмісті Праги
Завдання 4.
Виконати завдання із тестування
- Народився поет :
а) на Вінничині
б) на Миколаївщині.!
в) на Львівщині,
- Письменник за спеціальністю є :
а) металургом.
б) писарем,
в) учителем.!.
- Власні поезії С. Черкасенко друкував у:
а) місцевих газетах,
б) збірках ліричних творів,
в) періодиці !
- Певний термін С. Черкасенко працював :
а) на шахті в Донецьку!
б) працює в газеті,
в) у школі вчителем.
- Поет виїхав у на початку XX століттяі:
а) до Чехословаччини.! ,
б) до Грузії ,
в) до Польщі,
- Останні дні автор прожив :
а) у Празі!:
б) у Варшаві,
в) у Відні.
- Митця знають як майстра слова:
а) прозових, поетичних та драматичних творів.!
б) ліричних творів,
в) фантастичних творів,
- У автора є твори про шахтарів :
а) « Пісні ” , „На небі ”,
б) „Шахтарі” та „Під землею”,!
в) „Над річкою”.
- Вірш „ Під землею ” змальовує:
а) опис краси природи свого краю,
б) змалювання боротьби,
в) розкриття важкої шахтарської роботи !
- Звукові сигнали , що схожі до роботи шахтарів, існують у поезіях
а) „Пісні”,
б) ” Шахтар « ,
в) „ Над річкою ”.
11 .Розташуйте проміжки життєвого і творчого шляху письменника в правильному порядку:
а) автор приїжджає до Києва ;
б) співробітництво з українською інтелігенцією ;
в) на рідній землі , поет включається в літературну творчість.
- Визначити художні тропи в рядкахВ кутках далеких і страшнихУбогі блимають лампади
а) анафора;
б) метафора;
в) епітет; !
- Коли була написана історична драма «Северин Наливайко»
а) У кінці 20-х років !
б) 1998 рік;
в) 1892 рік
- Письменником був написаний роман у віршах:
а) “Степ”.
б) «Северин Наливайко» ;
в) «Еспанський кабальєро Дон Хуан і Розіта”; !
- Твір “Коли народ мовчить» -це :
а) віршована трагедія. !
б) драматичний твір;
в) роман у віршах;
Поезії Спиридона Черкасенка мають важливе значення.
У його творах піднімаються важливі теми. Проблеми в поезіях поета . Які?
У чому особливість творчості Спиридона Черкасенка?
Будьте уважні !
- Віршована мова — ритмічно організоване мовлення, здійснене на основі конкретної системи взаємодії слів з інтонацією, відмінне від прози.
- Співзвучність, яка надає мові мелодійності, називається римою.
Завдання 1.
Поезії Спиридона Черкасенка – це твори літератури рідного краю, бо
_____________________
_____________________
_____________________
Завдання 2.
Дайте відповіді на запитання , підтверджуючи свої думки рядками -уривками із поезій.
Репродуктивний рівень.
Питання для розуміння змісту поезій.
– За допомогою чого письменник чуйно і співчутливо відноситься до праці шахтарів? ( Вказати вірш )
– Для чого у вірші «Шахтарі» дуже багато процесів праці ?
– З якою метою письменник вживає епітети та інші мовні засоби ?
– Чи є в шахтах зірки ?
– Які істоти відмічають свій шабаш на рудниках?
– Які каганці блимають?
Конструктивний рівень.
Запитання до аналізу змісту і мовних засобів поезій .
1.Яку сферу життя обіймають твори Спиридона Черкасенка ?
_____________________
_____________________
_____________________
2.Оберіть головні і значимі слова в його творах.
_____________________
_____________________
_____________________
3.Що у творах є реальне ,а що ,можливо,вигадане ?
_____________________
_____________________
_____________________
4.Складіть і запишіть » Щоденник « подвійних записів
Зразок
Мої враження | Уривок із поезій |
Страшно і сиро в шахті… | Тихо у вогкій пітьмі В шахті, на дні. Стіни ридають німі, Мокрі, брудні. |
Хіба може бути така важка праця?! | Буйними краплями піт Очі сліпить |
Мабуть, дуже важка робота в шахті ! | Дихати важко, ломота у спині. В голову болісний стук |
Чи дово людина може це вотримати? | Думка єдина: спочити хвилину — Сили нема довбонуть. |
Висновок | Дуже важка робота шахтарів! |
5.Назвати побутові предмети, якими користуються головні герої. Хто вони ці головні герої ?
Пояснити, для чого ці предмети.
№ п/п | Предмети |
1. | Лампа, .гніт |
2.
| Кайло,каганець |
Творчий рівень
- Написати творчу роботу (сенкан або вірш за початком)
Сенкан (зразок)
Донбас
Великий і дивний ,
Найчарівніший на цім світі край,
Шахтарський і металургійний,
Мій край.
- Прочитати вірші за програмою та скласти по 2 тести.
- Скласти презентацію про письменника (по 4 слайди – маловідомі факти)
- За бажання вивчити напам’ять вірш ,розглянутий на уроці.Зошит
Немає коментарів:
Дописати коментар