Тема уроку : Григір Тютюнник.
«Климко». Біографічні відомості про
автора
твору. Воєнне дитинство в повісті «Климко». Образ Климка. Ідея самопожертви.
Мета уроку :
навчальна:
ü осмислити
та сприйняти морально-етичні
уроки доброти, чуйності, турботи про близьких на прикладі взаємостосунків
героїв твору Григора Тютюнника «Климко»;
ü проаналізувати фрагменти
повісті, в яких персонажі виявляють турботу про інших;
ü дослідити,
як у творі відображено воєнне дитинство
розвиваюча:
ü розвивати культуру зв’язного мовлення, логіку
суджень, логічне мислення, увагу,
пам’ять, вміння грамотно висловлювати власну думку; навички аналізу епічного
твору;
ü уміння
аргументувати і робити висновки, висловлювати власні роздуми про значення
доброти і чуйності в людському житті
виховна:
ü виховувати в учнів активну життєву позицію, високі
гуманістичні почуття, думку про абсурдність війни, її варварство, що не може
бути прийнятим у цивілізованому світі;
ü виховувати
важливі гуманні якості людини – про
ближнього, здатність співпереживати;
ü прищеплювати риси чуйності, доброти, щирості.
Тип уроку: вивчення
нового матеріалу
Форми роботи: групова, індивідуальна, фронтальна.
Методи і
прийоми роботи : робота в групах, метод «Мікрофон»,бесіда, метод
«Незакінчене речення», метод «Колаж», метод «Складання QR кода», метод «Рефлексія», робота з інтерактивними вправами, плакатами,робота
з ілюстраціями, робота із презентацією,перегляд відео, робота з мультимедійною
дошкою.
Обладнання:
епіграф до уроку , портрет письменника, ілюстрації до творчості Григора
Тютюнника ,презентація до творчості письменника-земляка, виставка колажів,мультимедійна
дошка, книги про Донбас,
роздатковий
матеріал, програмне забезпечення Sway.
Очікувані результати
: після уроку учні зможуть
ü більше дізнатися про
письменника рідного краю Григора Тютюнника;
ü пояснювати основні етапи життєвого та
творчого шляху письменника;
ü зможуть креативно та критично мислити;
ü аналізуватимуть
зміст, умітимуть робити власні висновки та
давати оцінки вчинкам персонажів.
Попередня робота Додому задавала заздалегідь познайомитися з
біографією Григора Тютюнника та прочитати зміст повісті «Климко».
(На мультимедійній дошці з’являється епіграф до
уроку)
Хід
уроку
Найвища наука життя-мудрість,а
найвища мудрість-бути добрим
Григір Тютюнник
І. Організаційний момент.
Вітання вчителя. Перевірка готовності до уроку.
Доброго дня, шановні учні. Кожен день для мене асоціюється зі східцями.
Тому що, піднімаючись на сходинку, тобто йдучи на урок, я відкриваю для себе
щось цікаве, несподіване,неординарне. Адже щоразу, готуючись до наступного
уроку, я знову знаходжу щось нове для себе, перегортаючи наступну сторінку підручника,
я разом із вами поринаю у світ невідомого. Такий же шлях проходите і ви як
читачі. Ви вчитеся не лише розуміти прочитане, а й уявляти, відчувати, бачити
внутрішнім зором. Дуже хочеться, щоб і після цього уроку ми піднялися хоча б на
одну сходинку та відкрили для себе щось незвідане, щоб у ваших поглядах
загорілася іскорка жаги до знань.
Якщо посміхнутись перехожому –він посміхнеться у відповідь.
Якщо посміхнутись небу і сонцю-
розійдуться хмари.
Якщо посміхнутись Всесвіту-
трапиться щось казкове.
Давайте посміхнемося губами,
долонями, очима, серцем.
Учні
вітаються.
II. Актуалізація
навчальної діяльності.
1.Слово вчителя:
Шановні учні,
спробуємо зануритися в епоху, про яку писав Григір Тютюнник у повісті «Климко».
2. Гра
«Літературна мандрівка в минуле».
Проведемо «Літературну мандрівку в минуле». Я
ставлю вам запитання, а
ви відповідаєте на них коротко, записуючи відповіді в робочі зошити.
1.Що їв у дорозі Климко ? (картоплю)
2.Як звали товариша Климка ?
(Зульфат)
3.Що дав чех Климкові ? (галети)
4.Як звали тітку, у якої перебував
деякий час Климко ? (Марина)
5.Де проживав головний герой з
дядьком Кирилом ? (барак)
6.Місто, до якого подорожує Климко?
(Слов’янськ)
3.Усна робота «Квітка асоціацій»
- Які
асоціації виникають у вас зі словами рідний край?
Учні на дошці викладають квітку – семибарвицю із слів, які викликають асоціації зі словами
рідний край.
(Тато і мама, батьківська хата, природа,
люди, пісні,поети рідного краю тощо)
III. Мотивація
навчальної діяльності, створення ситуації успіху. Оголошення теми,
мети уроку, очікуваних результатів.
1.Слово вчителя.
Сьогодні ми повинні дослідити, як же ці дорогоцінні
якості : доброта, чуйність, турбота за іншу людину, самовідданість розкрито в
повісті Г.Тютюнника «Климко». Тема нашого уроку: Г.
Тютюнник. «Климко». Біографічні відомості про автора
твору. Воєнне дитинство в повісті «Климко». Образ Климка. Ідея самопожертви.
Працюючи
з текстом повісті Григора Тютюнника «Климко», ми через художнє слово спробуємо
осмислити та сприйняти морально-етичні уроки доброти, чуйності, турботи про
рідних на прикладі взаємостосунків героїв. Щаслива пора — дитинство. Та не хотів би повернутися у своє
дитинство ні на мить той, кому в юному віці довелося зустрітися віч-на-віч із
війною. Діти війни. Їм довелося рано подорослішати. Перенести на своїх плечах
той нелюдський жах, біль, горе, що випали на долю нашого народу, втратити
рідних, друзів, переносити холод, голод, усі страждання окупації і попри все це
залишатися людьми . Прикладом такої людини може бути Климко, головний герой
однойменної повісті Григора Тютюнника.
2.Запис у зошитах.
Григір Тютюнник
(5 грудня 1931
р., Шилівка– 6 березня 1980 р. (48
рокiв), Київ)
Звертаю увагу на дошку, на якій
розміщені ілюстрації до творів, QR-код, хмаринки слів, колажі, мемасики тощо.
На
дошці QR- код учні за спеціальною програмою на телефонах читають слова, які закодовані
(епіграф до уроку і пояснюють їхній зміст).
https://stardisk.xyz/memasiki/?fbclid=IwAR02VKVcF7UOxVFBswgwM_RnxgXCDs18OpDzAn3xOg_3lVKZiDLK4bJC
3.Робота з епіграфом.
Багато яскравих і неординарних зірок
подарувала світові Донецька земля. Однією з цікавих перлин у світовій літературі є ім'я Григора Тютюнника.
Учні пояснюють зміст епіграфа.
4. Вправа «Асоціативний ряд». Учні один за одним продовжують слова, написані на дошці.
Добро,чуйність…
IV.Сприйняття та
засвоєння учнями навчального матеріалу.
1.Розгляд слів
Григора Тютюнника.
Я люблю стареньких і
малих –
і тих, і тих за мудрість і доброту
Григір Тютюнник
Ото щастя — написати таку книжку,
щоб читач навмисне розтягував читання її
надовше,
мацав недочитані сторінки і думав радо:
ще є, ще й на завтра зостанеться.
Г. Тютюнник
2. Гра
«Продовження речення». Учні
по черзі продовжують речення
ü Я знаю про Григора Тютюнника, що він
...
ü Більш всього мене вразило те, що Григір Тютюнник
...
ü Видатною датою біографії Григора Тютюнника я вважаю ...
ü Щасливий період у житті Григора Тютюнника, на мою думку ...
Хто бажає продовжити повідомлення - піднімає
руку.
Найвищу оцінку отримує учень, який останнім
доповнить повідомлення, тобто має найповніший багаж інформації про життєвий та
творчий шлях письменника.
3.
Гра «Ланцюжок». Учні по черзі
розповідають зміст повісті Григора Тютюн- ника «Климко. Кожен учень говорить 2-3
речення за змістом.(Умова до учнів: не
повторювати зміст)
4. Розповідь учителя.
Читаючи твір Г. Тютюнника
«Климко», кожний із вас, я сподіваюсь, замислився над тим, як складно жилося
дітям під час подій Другої світової війни.
Багато дітей залишилося без батьків, без
житла. Тому діти змушені були шукати собі місце для проживання, їжу, одяг.
Війна принесла поневоленим Німеччиною народам — хворобу, знущання,
голод, смерть.
Скільки дітей було вивезено до
Німеччини! Діти працювали за верстатами поруч із дорослими, не знаючи сну й
відпочинку.
Саме Климко — це хлопець, який
жив у той страшний для країни час.
5.Перегляд відео про
Григора Тютюнника
https://www.youtube.com/w atch?v=iM2kY3vj5-o
6. Бесіда за питаннями.
v Яким,
на ваш погляд, було дитинство Климка? Свою думку вмотивуйте.
v Через
що він залишився самотнім?
v Що
змусило хлопця вирушити в подорож?
v Чи
була вона небезпечною? Чому?
v Хто йому допомагав? Чому?
v Чи
співчуває письменник своєму герою? Про що це свідчить?
v Чому Климко
не втрачав упевненості,
цілеспрямованості, жаги до життя, зважаючи на складність і небезпечність того
часу.
7. Робота над технікою читання і переказом
уривку.
Читання 3 розділу за посібником для 7 класу (3 абзаци)
8.Гра «Таємнича валіза»
Робота в групах.
Учитель
пропонує групам вгадати, якого літературного героя чекає таємнича валіза, називаючи речі, які в ній лежать У валізі знаходимо певні речі, котрі
необхідно визначити, кому належать валізи з речами і пояснити ,чому:
сіль, галети,солома,сухарі,
картопля,молоко.
9.Робота над проблемним запитанням.
Метод «Я так думаю…»
-Чому
дитина, позбавлена в житті всього ,поспішає творити добро?
V.Узагальнення
та систематизація вивченого матеріалу.
1.Літературний
диктант.( У робочий зошит писати тільки
відповіді)
1.Про кого це?
v Він йшов босий, у куцих штанчатах,
старій матросці, що була колись голубою,
а тепер стала сіра, та ще в дядьковій Кириловій діжурці.
2.З ким жив Климко ,відколи
осиротів?
3.Ким працював дядько
Кирило?
4.Чому дядько Кирило
одного разу не повернувся з роботи?
5.Хто запропонував Климкові
пожити в неї?
6.Кого дуже злякався
Климко біля скирти соломи?
7.Чому Климко сказав
слова?
- Не бійтеся, дядьку, –
сказав, затинаючись від холоду. – Бачте, в мене ж
нічого в руках немає.
8.Чим пригостив солдат
Климка?
9.Хто дав сухарів
Климкові на дорогу?
10.Хто такий цей дід?
Відповіді:
1.Про Климка.
2.З дядьком Кирилом.
3. Дядько Кирило був машиністом великого
паровоза.
4.Пряме влучення…У тендер ,їх вугіллям
побило…
5.Тітка Мотя.
6.Німецького солдата.
7.Німецький солдат націлився
в перенісся карабіном.
8.Галетами і коробочкою солі.
9.Дід Бочонок.
2.Бліц-диктант
(Усно) Відповідає
той,хто швидше підніме руку.
1.Як звати головного героя твору?
2.У яке місто йшов Климко?
3.Скільки років було діжурчині?
4.Як звали його дядька?
5.Де вони жили?
6. Ким був дядько?
7.З чим повертався дядько з роботи?
8.Що смачно приготував Климко?
9.Що завжди приносив дядько Климкові?
10.Як звали помічника Дядька?
Відповіді:
1.Климко.
2.Слов’янськ.
3. «Сто років»
4.Кирило.
5.У
бараці.
6.Машиністом.
7.Із скринькою.
8.Юшку.
9.Гостинець.
10.Старий Кіндратович.
3. Інтерактивні вправи.
По черзі учні виходять до дошки і виконують
інтерактивні завдання вправи.
https://learningapps.org/display?v=pvbhmjcx520
Скриншот
4.Інтерактивна гра, присвячена
Григору Тютюннику.
Учні по черзі йдуть до мультимедійної дошки і
грають.
Скриншот
5.СМС
- повідомлення за змістом повісті Григора Тютюнника «Климко».
Деякі учні парами приготували СМС – повідомлення за
змістом повісті «Климко»
6.Розкадрування
змісту повісті Григора Тютюнника «Климко».
Розставити за змістом картинки на місце.
7.Виконання завдань «Асоціації». Пояснити
запропоновані картинки і їх асоціацію за змістом повісті «Климко».
8.Перегляд презентації, виконаної на сайті Sway.
https://sway.office.com/GxXZZRWRZLJkzLFc
Скриншот
9.Перегляд інтерактивних плакатів.
https://www.thinglink.com/scene/1166424001501724674
Скриншот
Інтерактивний плакат
Скриншот
10.Перегляд матеріалів сайта Canva Плейкаст
https://www.canva.com/design/DAD2BgxS76I/lSAwf7hUIcRrDHUhWyNGbA/edit?category=tACFat6uXco
Скриншот
11.Тести
Нова форма Григір
Тютюнник. На
парті в кожного учня картка із тестами, і учні їх виконують на картці.
Григір Тютюнник
"Климко"
1.Хто автор повісті "Климко"?
o Григір Тютюнник
o
Грицько Бойко
o Степан Васильченко
2.Хто головний герой повісті
Григора Тютюнника "Климко"?
o Зульфат
o Климко
o
Дід Бочонок
o Чех
3.Із ким жив Климко?
o Дядько Бочонок
o Учителькою
o
Дядько Кирило
o З другом Зульфатом
4.В яке місто йшов Климко за
сіллю?
o Бахмут
o Слов'янськ
o
Дебальцеве
o Святогірськ
5.Як звати вчительку Климка?
o Наталія Миколаївна
o
Світлана Миколаївна
o Наталія Петрівна
o Марія Іванівна
6.Хто лікував Климка?
o
Тітка Галина
o
Тітка Марина
o
Учителька
o
Друг Зульфат
7.На якій станції німець вигнав
пасажирів,у тому числі і Климка?
o Горлівка
o Бахмут
o
Дебальцеве
o Єнакієве
8.Як допоміг Климко тітці, яка його
лікувала?
o Підмів доріжку
o Покосив бур'ян
o
Підмазав хату
o Нарубав дров
12.Вправа «Філософський стіл». Учні висловлюють свої слова про добро в житті
людини.
13.Перегляд
матеріалу Плейкаст сайту Canva Листівка про письменника
VІ.Домашнє завдання та інструктаж щодо
його виконання.
Написати
сенкан на тему «Добро».
VІІ.Підсумки уроку Рефлексія Оцінювання ( Оцінюю
роботу учнів на уроці, активність тощо)
Прийом «Навіщо це..?»
- Чи
потрібні нам такі уроки доброти ?
-
Як ви вважаєте, чи досягли ми поставленої мети?
Майже всі матеріали цього уроку розміщені на моєму блозі
«Дивослово»
https://ukrauskay.blogspot.com/
Немає коментарів:
Дописати коментар